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Prof. Dr. Marc Kuhn

Usability Of Automated Driving Functions - A User Experience Study

Car manufacturers offer a wide variety of driver assistant systems. Each system is a technological development bringing us closer to fully autonomous vehicles. In this specific constellation of an innovation process, the total disruptive potential of an
autonomous car can already be imagined by consumers, but will be reached only after years of incremental developments. Our study focuses on the usability measurement of existing automated driving functions by using System Usability Scale (SUS) (Brooke 1996). Compared
to most of the studies dealing with automated or autonomous driving in general, this work is based on a real driving experience. We conducted a user experience study with a pre-and a post-questionnaire, using 207 test drivers who took part in a one hour standardized
driving assignment on a defined driving route within Stuttgart (Germany) using either Mercedes-Benz E- or S-Class. Results indicate that usability of automated driving functions is already in an acceptable range even if functions are still far from full
automation. We could not find any group-specific differences in usability assessment. The data analysis also shows a significant correlation between a positive usability evaluation and an intention to purchase corresponding vehicles with automated driving functions.

Selinka, Sarah / Österle, Benjamin / Kuhn, Marc (2019). Usability Of Automated Driving
Functions - A User Experience Study. AMS Annual Conference, Vancouver 2019.

"What-are-you-looking-at?" - Implicit Behavioural Measurement Indicating Technology Acceptance in the Field of Automated Driving

Automated driving functions are gradually entering individual mobility markets. First studies on consumer acceptance show that parts of the classical innovation acceptance models can be applied to autonomous driving, but others do not work in this context. As it
is expected that perception and evaluation of automated driving functions are correlated with the behaviour of the driver, we investigated if eye-tracking data as an implicit behavioural measurement could indicate the acceptance of automated driving. We developed
and conducted a user experience study with a pre- and a post-questionnaire, a standardized test track, and 98 test drivers with eye-tracking glasses using level 2 driver assistant systems either with a Mercedes-Benz E-Class or S-Class. The study refers to the Consumer
Acceptance of Technology model and adds eye distraction from forward road scenes as antecedent indicator while activating the automated "Lane Keeping"-function in separated one minute slots. Results of structural equation modelling show that despite a lack of
significance, our general line of argument is largely confirmed according to which a longer eyes-off-road-time indicates a higher acceptance of automated driving technology.
It is assumed that the effects could become more apparent when participants use the automated driving function within a longer period.

Kuhn, Marc /Marquardt, Viola (2019). "What-are-you-looking-at?" - Implicit Behavioural
Measurement Indicating Technology Acceptance in the Field of Automated Driving. AMS Annual Conference, Vancouver 2019.

Abschlussbericht: Evaluation der Pädiatrischen Spezialisierten Ambulanten Versorgung in Baden-Württemberg

Beauftragt durch das Sozialministerium Baden-Württemberg wurde im Zeitraum April 2017 bis Mai 2019 ein Projekt zur Evaluierung der fünf ambulanten pädiatrischen Palliativzentren (SAPPV) des Bundeslandes durchgeführt. Der Fokus lag auf einer Gesamtbetrachtung der Leistungen der Zentren und dem erforderlichen Aufwand bzw. den mit der Leistungserstellung verbundenen Kosten. Dabei wurden unmittelbar zugängliche Sekundärdaten der Haushaltsjahre 2017 und 2018 analysiert. Zur Primärerhebung des Leistungsgeschehens fanden telefonische Interviews mit den ärztlichen Leitungen der SAPPV-Zentren statt. Darüber hinaus wurde die unmittelbare Patientenversorgung in den fünf Zentren stichprobenartig durch teilnehmende Beobachtung im Rahmen von Vor-Ort-Besuchen erhoben. Die ausgewerteten Leistungsdaten sowie die Entwicklung im Zeitverlauf seit Gründung der einzelnen Zentren zeigen eindeutig den Versorgungsbedarf an ambulanter spezieller Palliativversorgung von Kindern und Jugendlichen in BW auf. Die spezielle ambulante Palliativversorgung von Kindern und Jugendlichen unterscheidet sich dabei deutlich von der SAPV erwachsener Patientinnen und Patienten. Insbesondere die qualitativen Analysen zeigen, dass die Arbeit der SAPPV-Teams höchst anspruchsvoll ist, nicht zuletzt aufgrund des sehr hohen Beratungs- und Gesprächsbedarfs der Eltern. Die Versorgungsbedarfe nehmen in quantitativer und qualitativer Hinsicht tendenziell zu. Perspektivisch ist eine moderate Kostensteigerung zu erwarten. Insbesondere im Bereich der Pflege wurde eine noch nicht ausreichende Personalausstattung festgestellt. Eine psychologische, sozialpädagogische bzw. -rechtliche Beratung und seelsorgerische Begleitung der Familien ist unabdingbar und wird unbedingt empfohlen. Neben der Überführung des derzeit dezentralen Dokumentationssystems in ein einheitliches, zentral gepflegtes System mit fünf Mandanten wird zudem die Prüfung der Einsatzpotenziale von Telemedizinanwendungen empfohlen. Dabei sollen nicht die essentiellen Hausbesuche ersetzt, sondern die Versorgungssicherheit für die Familien erhöht werden.

Holoch, Elisabeth, Köpsel, Anne, Kron, Kerstin, Kuhn, Marc, Simon, Anke "Abschlussbericht: Evaluation der Pädiatrischen Spezialisierten Ambulanten Versorgung in Baden-Württemberg", November 2019.