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Prof. Dr. Dirk Klimkeit

Der Change-Prozess bei der funktionalen Integration: Die Einführung des Global Business Services-Modells

Seit den 1990er Jahren haben viele Unternehmen Shared Service Center (SSC) eingerichtet, in denen sie große Teile von unterstützenden Unternehmensfunktionen wie Rechnungswesen, HR oder IT für verschiedene Geschäftseinheiten in semiautonomen Einheiten bündeln und zentral durchführen. Meist sind die verschiedenen SSC eines Unternehmens jedoch zunächst nicht oder nur wenig verbunden. Seit einigen Jahren etabliert sich daher zunehmend das Global Business Services (GBS)-Modell. Es beruht auf der von vielen Unternehmensberatungen vertretenen Idee einer global integrierten Shared Services Organisation. Dieser Beitrag stellt zentrale Erkenntnisse zum Change-Prozess bei der Integration der verschiedenen Unternehmensfunktionen in der GBS-Organisation dar.

Klimkeit, Dirk (2019) “Der Change-Prozess bei der funktionalen Integration: Die Einführung des Global Business Services-Modells”, OrganisationsEntwicklung, 2019(4): 102-103

Shared Services weltweit integriert: Ergebnisse einer Studie zur Implementierung des Global Business Services-Modells in der Praxis

Seit den 1990er Jahren haben viele Unternehmen Shared Service Center (SSC) eingerichtet, in denen sie große Teile von unterstützenden Unternehmensfunktionen wie Rechnungswesen, HR oder IT für verschiedene Geschäftseinheiten in semiautonomen Einheiten bündeln und zentral durchführen. Meist sind die verschiedenen SSC eines Unternehmens jedoch zunächst nicht oder nur wenig verbunden. Seit einigen Jahren etabliert sich daher zunehmend das Global Business Services (GBS)-Modell. Es beruht auf der von vielen Unternehmensberatungen vertretenen Idee einer global integrierten Shared Services Organisation. Wie eine aktuelle Umfrage des Shared Services-Verbandes SSON zeigt, haben 41% der befragten Unternehmen das GBS-Modell zumindest teilweise umgesetzt, 25% planen, es einzuführen, 32% planen keine Einführung und 2% haben es eingeführt, sind aber wieder davon abgekommen. Dies legt nahe, in einer Studie bei ausgewählten Unternehmen, die das GBS Modell eingeführt haben, zu untersuchen, welchen Nutzen es tatsächlich in der Praxis stiftet, welche Herausforderungen sich aber auch bei der Implementierung ergeben und insbesondere ob bzw. welchen Unternehmen es tatsächlich zu empfehlen ist. Dieser Artikel berichtet von den entsprechenden Ergebnissen einer qualitativ-explorativen Studie in mehreren SSCs.

Klimkeit, Dirk (2019) “Shared Services weltweit integriert: Ergebnisse einer Studie zur Implementierung des Global Business Services-Modells in der Praxis”, Der Betriebswirt, 2019(2): 24-28

Global Business Services (2019)

Dirk Klimkeit of DHBW Stuttgart University explores how companies can successfully organize international collaboration in their shared services.

Since the 90s, many companies have set up shared service centres (SSCs), in which large parts of functions such as accounting, HR or IT are bundled and centrally conducted in semi-autonomous business units. Companies with a global footprint mostly maintain one or several SSCs in the Americas, Europa and Asia. In most cases, a company’s various SSCs are not or are only loosely connected. Thus, opportunities for synergies and effective service delivery across continents and cross-functional end-to-end processes are missed. For some years now, management consultants have been recommending the global business services (GBS) model, which requires that all of a company’s SSCs are brought under one organizational roof.  A recent survey showed that 41% of participating companies have implemented the GBS model at least partially, 25% are planning to implement it, 32% do not plan to implement it and 2% have implemented it, but moved away from it. This suggests investing in a study of select companies whether the promised benefits of the GBS model are indeed achieved in practice, and especially how the intended improved collaboration between SSC locations within the functions works in practice. From this, good practices for the successful implementation of the GBS model should be derived. This article reports on results of a qualitative-explorative study of five SSCs belonging to four companies in Singapore, Malaysia and the Czech Republic with a focus on international collaboration between SSC locations.

Klimkeit, Dirk (2019) “Global Business Services”, Intelligent Sourcing, Summer 2019: 26-37

How Companies are Implementing the Global Business Services (GBS) Target Operating Model: Good Practices Identified in an Exploratory Study in Asia and Europe

Since the 1990s many companies have introduced shared service centers (SSCs) in order to concentrate large parts of certain internal service functions like HR, accounting and finance or IT in a few locations that provide services centrally across a larger number of business units. Often, though, there is little connection between the various SSCs of a company. Frequently, the functions of the company manage their centers or teams in the SSCs independently of each other. Therefore, since the early part of this decade advisory organizations like EY are recommending that companies with a range of SSCs implement the Global Business Services Target Operating Model (GBS TOM), which implies a much closer integration of all SSCs of a company worldwide into one joint shared services organization. Indeed, as a survey of SSON has recently shown, 41% of companies in their study have implemented the GBS TOM1. So now is a good time to take a closer look at how companies that have implemented the GBS TOM at least partially are actually implementing it in practice and what good practices can be identified from their experience. This article reports on select findings of an exploratory qualitative study that was conducted between March and July 2018 in five SSCs of four select companies in various industries in Asia and Europe. It will first outline key elements of the GBS TOM and then report select findings of the study.

Klimkeit, Dirk (2019) “How Companies are Implementing the Global Business Services (GBS) Target Operating Model: Good Practices Identified in an Exploratory Study in Asia and Europe”, in: EY (2019) How can Global Business Services drive value across continents? Findings from research in Global Business Services operations, https://consulting.ey.com/wp-content/uploads/sites/3/2019/05/Prof-Klimkeit-Study_Compressed.pdf (accessed 10.10.2019)